شعر و ادبیات

اینجا فقط با دل وارد شوید

شعر و ادبیات

اینجا فقط با دل وارد شوید

چند رباعی از خیام

برخیز و بیا بتا برای دل ما                       حل کن به جمال خویشتن مشکل ما

یک کوزه شراب تا بهم نوش کنیم            زان پیش که کوزه‌ها کنند از گل ما

چون عهده نمی‌شود کسی فردا را           حالی خوش کن تو این دل شیدا را

می نوش بماهتاب ای ماه که ماه            بسیار بتابد و نیابد ما را

قرآن که مهین کلام خوانند آن را               گه گاه نه بر دوام خوانند آن را

بر گرد پیاله آیتی هست مقیم                 کاندر همه جا مدام خوانند آن را

گر می نخوری طعنه مزن مستانرا                  بنیاد مکن تو حیله و دستانرا

تو غره بدان مشو که می مینخوری                 صد لقمه خوری که می غلام‌ست آنرا

هر چند که رنگ و بوی زیباست مرا          چون لاله رخ و چو سرو بالاست مرا

معلوم نشد که در طربخانه خاک              نقاش ازل بهر چه آراست مرا

مائیم و می و مطرب و این کنج خراب                   جان و دل و جام و جامه در رهن شراب

فارغ ز امید رحمت و بیم عذاب                            آزاد ز خاک و باد و از آتش و آب

آن قصر که جمشید در او جام گرفت          آهو بچه کرد و شیر آرام گرفت

بهرام که گور می‌گرفتی همه عمر            دیدی که چگونه گور بهرام گرفت

ابر آمد و باز بر سر سبزه گریست             بی باده ارغوان نمیباید زیست

این سبزه که امروز تماشاگه ماست         تا سبزه خاک ما تماشاگه کیست

اکنون که گل سعادتت پربار است                         دست تو ز جام می چرا بیکار است

می‌خور که زمانه دشمنی غدار است                   دریافتن روز چنین دشوار است

امروز ترا دسترس فردا نیست                        و اندیشه فردات بجز سودا نیست

ضایع مکن این دم ار دلت شیدا نیست              کاین باقی عمر را بها پیدا نیست

 

نظرات 3 + ارسال نظر
ادیب شنبه 4 تیر‌ماه سال 1390 ساعت 07:19 ق.ظ http://www.19paknevis.blogfa.com/

من غلام قمرم غیر قمر هیچ مگو
پیش من جز سخن شهد و شکر هیچ مگو
سخن رنج مگو جز سخن گنج مگو
ور از این بی‌خبری رنج مبر هیچ مگو
دوش دیوانه شدم عشق مرا دید و بگفت
آمدم نعره مزن جامه مدر هیچ مگو
گفتم ای عشق من از چیز دگر می‌ترسم
گفت آن چیز دگر نیست دگر هیچ مگو
من به گوش تو سخن‌های نهان خواهم گفت
سر بجنبان که بلی جز که به سر هیچ مگو
قمری جان صفتی در ره دل پیدا شد
در ره دل چه لطیف است سفر هیچ مگو
گفتم ای دل چه مه‌ست این دل اشارت می‌کرد
که نه اندازه توست این بگذر هیچ مگو
گفتم این روی فرشته‌ست عجب یا بشر است
گفت این غیر فرشته‌ست و بشر هیچ مگو
گفتم این چیست بگو زیر و زبر خواهم شد
گفت می‌باش چنین زیر و زبر هیچ مگو
ای نشسته تو در این خانه پرنقش و خیال
خیز از این خانه برو رخت ببر هیچ مگو
گفتم ای دل پدری کن نه که این وصف خداست
گفت این هست ولی جان پدر هیچ مگو

به به
ممنونم

ادیب شنبه 4 تیر‌ماه سال 1390 ساعت 07:22 ق.ظ http://www.19paknevis.blogfa.com/

گر به تو افتدم نظر چهره به چهره رو برو
شرح دهم غم تو را نکته به نکته مو به مو
از پی دیدن رخت همچو صبا فتاده ام
خانه به خانه در به در کوُچه به کوچه کو به کو
میرود از فراق تو خون دل از دو دیده ام
دجله به دجله یم به یم چشمه به چشمه جو به جو
دور دهان تنگ تو عارض عنبرین خطت
غنچه به غنچه گل به گل لاله به لاله بو به بو
ابرو و چشم و خال تو صید نموده مرغ دل
طبع به طبع دل به دل مهر به مهر و خو به خو
مهر تو را دل حزین بافته بر قماش جان
رشته به رشته نخ به نخ تار به تار پو به پو
در دل خویش "طاهره" گشت و ندید جز تو را
صفحه به صفحه لا به لا پرده به پرده تو به تو


با دل وارد شدم
بیدل میروم !!
مست شدم ازین همه غزل و شعر زیبا ؛
باکمال میل لینکتون کردم
اگه قابل دونستید بنده رو لینک کنید
ونظری هم به نوشته هام ...

باعشق

چشم
با کمال میل

ادیب شنبه 4 تیر‌ماه سال 1390 ساعت 07:23 ق.ظ http://www.19paknevis.blogfa.com/

بانکدارها تهران را به بانکهایش می شناسند !
عطار ها به بوی گلهای دود زده اش !
من ؛
به جاهایی که تو را گم کرده ام ...

ممنون
این مال خودت بود؟

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد